Själv är jag mer kluven till Lust, Caution. Nog för att den var bra, men jag tycker Ang Lee ibland i en slags vilja till fördjupning eller vad det nu är, vilar för länge i vissa scener och tappar rörelse framåt i berättelsen. Inget ont om en väl utvecklad och broderad historia, men risken finns att berättelsen försvinner bakom detaljer och enskilda scener. Om regissören vilar för länge i en scen eller känsla finns risken antingen att jag tröttnar, blir blasé eller känner att jag blir påtvingad en känsla eller helt enkelt att regissören försöker få mig att berätta det han inte lyckas berätta.
Filmen hade kunnat vara kortare utan att förlora nämnvärt i kraft, då grundberättelsen trots allt vara av klassiskt snitt och ganska generisk även om den var välskriven. Någonstans ställer jag mig frågan, vad hade man tyckt om filmen om den till exempel var gjord med amerikanska skådespelare? Och det kunde den ha varit, för historien var inte så specifik kulturmässigt. Jag känner mig kluven till filmen för den är bra, men ändå känner jag att den kunde varit bättre. Skådespeleriet (i den mån jag kan bedöma) var solitt, men så där riktigt brännande blev det endast vid ett par tillfällen.
Inte minst vid protagonistens bergmanska "bekännelsescen" med gamla Wu.
Vill VARNA för extrema sexscener.
Det tycker jag är överord. Scenerna eller de sexuella handlingarna var generellt sett inte extrema
, även om enstaka hade våldsinslag,
däremot är de grafiska och explicita. Skillnad på grafisk och extrem, det var ju inte Marquis De Sade direkt.
Sen kan väl jag tycka att sexscenerna i sig egentligen inte fyllde så stor narrativ funktion även om de samtidigt var berättelsens centralpunkt, lite motsägelsefullt men sådan var filmen. Jag tyckte de kändes lite påklistrade både i filmen och i berättelsen och de hade inte riktigt kraft att bära det som pålades dem. Med det sagt är det modigt att ge sig på att filma sådana scener, det kräver en del för att gå iland med det utan att hamna i spekulation. Huruvida Ang Lee gick iland med det är dock för mig ännu en öppen fråga.
Edited by dukeofnewyork, 13 February 2009 - 11:32.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now,
Southland Tales"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " –
Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---