Posted 25 December 2010 - 19:43
Wow.
Jag kan på förhand säga att detta kanske är det i särklass bästa SyFy varit med och producerat. Ärligt. Storyn är smart skriven där man valt att låta Robin Hood enbart vara grunden för storyn, en smart genväg för att bespara oss ytterligare en beginning-historia. Och det funkar förvånansvärt väl, kanske där för att grundkonceptet i sig är så klassiskt. Istället lägger man krutet på det intressanta här: huvudintrigen med draken som löper amok i och utanför Nottingham. Karaktärerna känns gedigna, och man har givit Marion skinn på näsan. Det gillar vi. Detta cementeras med (för att vara en SyFy-film) extremt stabila insatser av skådespelarna. Dialogen känns på de flesta håll helt naturlig. Och uppe på det: riktigt bra musik, lagom bekant och lagom ny. Rekvesita och käder är en annan sak jag gillar; speciellt de sistnämnda är lagom stylade, lagom billiga och påminner lagom mycket om de klassiska filmerna från förr. Visuellt så är den lite grådaskig, helt i ton med storyn. CGIn är ett par snäpp över godkänt och man har använt sig av lite smartare klipp för att dölja eventuella brister. (Detta utan att för den delen klippa söder scener som andra filmer kanske lider av). Bjuder på såväl några välbekanta ögonblick ninjade från tidigare Robin Hood-filmer och ett par överraskningar.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)