Jump to content

Photo

Marvel motion comics

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 October 2009 - 16:43

Jag snubblade på nyheten att Marvel satsar på motion comics nu. Spider-Woman #1 finns att beskåda på youtube (lätt att hitta, sök bara på marvel motion comics) och Astonishing X-Men #1 kan man tydligen köpa till i-tunes. Har sett lite av Spider-Woman och en trailer till Astonishing X-Men, det rör sig om hyfsat begränsade animeringar som ser hyfsade ut, inte helt animerat, men tänk er att varje serieruta rör sig litegrann. Det man mest får ut av det är väl röstskådespeleriet och musiken då. Någon som testat eller ska testa? Är detta något som DC hakar på, redan har gjort eller gör sin egen variant av?
*Hockey och superhjältar*

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 October 2009 - 16:55

Har för mig att CrossGen gjorde något sådant också?* Sedan har vi ju Watchmen Motion Comics också, som väl är i samma stil?

Inget jag går igång på direkt, föredrar att läsa dom på vanligt sätt. Men idén är ju intressant och kan ju om inte annat hjälpa till att locka till sig fler läsare.

* För att svara mig själv. Ja, det gjorde dom. [+]

Edited by Cartman, 29 October 2009 - 17:00.

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 October 2009 - 17:08

Är väl inte helt såld på idén heller, men ett litet kul nytt grepp är det. Skulle säkert kolla in Astonishing X-Men om den gick att få tag på *ähum* på ett annat sätt...hur var Watchmen motion comics då? Sen är väl WB:s tecknade filmer som hyfsat noggrant följer gamla serier något i den här stilen också.

#4 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 October 2009 - 17:32

Jag såg faktiskt aldrig klart den. Minns den som rätt ojämn, med slätstrukna röstskådespelare. Vet inte om du har sett den själv, men trailern ger en försmak av vad man har att vänta sig. Det här är ju en sådan sak på pappret som man nästan förväntar sig ska slå igenom. Har väl inte riktigt gjort det, men det kanske är på gång?

#5 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 29 October 2009 - 18:11

Jag har några av Crossgens DVD:er med just detta, och de är fantastiskt bra gjorda, imho.

Kanske inget för serieläsarna, men för folk som vanligtvis inte läser serier funkar det nog ypperligt. Ungefär som ljudböcker kan fungera för dem som inte läser.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 October 2009 - 08:05

Det är lite märkligt, för när jag läser serier kan det ibland bli så att jag "spelar upp" en film i mitt inre, man liksom "ser" en del rutor röra sig om de är tecknade på ett bra och dynamiskt sätt...det blir helt enkelt ungefär som en sån där motion comic. Så för mig behövs det knappt med andra ord. Känner andra igen detta?

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 October 2009 - 12:40

Jag känner igen mig väldigt mycket i det. Är serien riktigt bra så är det inte ovanligt att jag lever mig in i den. Under tonåren fick jag ofta höra från vänner hur kul jag kunde se ut när jag var helt uppslukad i seriens värld. Jag satt tydligen inte helt stilla utan hade en massa konstigheter för mig. Numera är jag diskret med den biten. Tror jag iaf. ;)

#8 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 October 2009 - 16:07

Hahaha, helskönt!! :thumbsup:
Tror att jag är relativt tyst när jag läser serier, skulle vara om man liksom tar mer tid på sig på de sidor där det händer något då, just för detta att man spelar upp något. :)
Ett riktigt bra exempel på när det är "lättöversatt" är nog Frank Miller när han var som bäst. Kolla på någon av Daredevils fajter med Bullseye eller Wolverine mot Shingen, där är det VÄLDIGT dynamiskt och filmiskt! :)

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 October 2009 - 16:37

Något jag verkligen gillade var när man under 1991 publicerade Silver Surfer: Parable av Stan Lee och Moebius i Marvels Universum. Jag älskar Moebius sätt att teckna och just i den berättlesen fick Silver Surfer ett liv som jag inte riktigt hade sett tidigare i Marvels Universum utgivning. Bilderna talade för sig själva, man kunde nästan sitta och följa med i Silver Surfers rörelser. Helt outstanding. :)

Samma sak upplevde jag när man i Mega Marvel 4, 1995 kan läs Frank Millers Daredevil: The Man Without Fear. Bilderna talar sitt tydliga språk och i vissa fall behövs ingen dialog. Lätt att sätta sig in i händelserna utan dom. :)

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 October 2009 - 17:33

Minns de där två, riktiga bra. Man withour fear var väl t om tänkt som ett förslag till en DD-film, mer eller mindre. Tänk hur bra en sådan film hade blivit om de bara hade följt den serien, liksom gett ursprunget mer tid, samt hittat bättre skådisar... :)

#11 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 30 October 2009 - 22:42

CrossGen var tidigt ute med det där men DC har ju sysslat med det ett bra tag också. Batman:Black&White, Watchmen etc har man ju släppt redan. Watchmen var väldigt snyggt gjord men hade det problemet att man bara hade en kille som gjorde alla röster, även kvinnornas. Nu var han inte dålig som narrator men det tog några kapitel innan jag kom in i det. Är dock värt att kolla upp, har för mig att första kapitlet på Watchmen Motion Comics finns gratis på nätet. Sen är ju inte det speciellt svårt att hitta resten på nätet heller. Batman Black&White var helt ok den med, vissa grejer funkar bättre än andra. Jag tycker att det är ett intressant format motion comics, och säkert något man kommer att utveckla.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight