Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget
Posted 01 August 2010 - 02:49
Rambo erbjuds en chans att komma ut ur fängelset om han återvänder till Vietnam för att söka bevis för att Amerikanska soldater fortfarande hålls fågna.
Vad ska man säga som man inte har sagt förut? Utöver nostalgitrippen så är det en underbar film. Krigsaction när den är som bäst!
9,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 01 August 2010 - 19:21
Det är alltid intressant med att göra återbesök till gamla favoriter. Den här har jag gillar sedan första gången jag såg den och är en av de få filmerna som jag äger på både VHS och DVD. Jag kan sakna den här typen av sci-fi filmer ibland, där man vågar leka med framtiden och kasta in inte bara biffgiga vapen utan även flygande bilar och annat lull lull. Jag tycker storyn är bra, det klassiska rädda världen-konceptet mixat med en lagom dos explosiv action och kryddat med massor av humor och en lågmäld kärlekshistoria. Bra insatser både framför och bakom kameran. Till och med Chris Tucker som jag annars kan ha lite svårt för gör en bra roll. Musiken är även den bra, Eric Serra gör sällan någon besviken. Favoriten är - ända sedan titt nummer ett - givetvis The Diva Dance (som framförs av Inva Mula). Väldigt bra låt och den scenen, hur två händelser synkas, är bra. -- BRA
Edited by XC, 01 August 2010 - 19:23.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 02 August 2010 - 17:10
Arthur Poppington är som ett barn i en vuxen mans kropp. Med en barns fantasi vakarn han över stadens gator som Defendor, en superhjälte utan krafter men med smarta vapen bestående av kulpåsar, slangbella och ilskan vispbomber.
Men på sin jakt efter den onda Captain Industry träffar han Angel, en tonåring prostituerad tjej som snabbt ser möjligheten till att hämnas på sin föredetta boss, knarklangaren och människohandlaren Kristic.
För det första, texten på baksidan av DVD-fodralet gör inte filmen rättvisa. Den får filmen att låta som en galen komedi men filmen är ett drama och ett rätt tragiskt sådant. Vi har den här oskuldsfulle mannen med ett barns medvetande i en hård värld med prostitution, människohandel, droger och mord. Han är en superhjälte som inte inser just hur mörk och smutsig världen igentligen är och det hela går verkligen inte bra. Filmen får en verkligen att tänka och se skillnaden på den romantiska bilden av världen och hur den verkligen är men också hur den kan förbättras om vi alla väljer den romantiska versionen.
Visst är där en hel del komik också men främst är det ett drama och filmen är klart sevärd.
6,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 03 August 2010 - 21:11
Det finns inget som är perfekt, men balansen mellan det godtagbara och det magiska i den här filmen är bra nära. Det är inte storslaget, där man tar i från tårna utan mer som fina detaljer som kröner allt fler scener ju närmare slutet vi kommer. Och även om vi kanske känner igen konceptet bakom storyn, konceptet är inget unikt för den här filmen, men jag gillar det. Light-Urban-Fantasy tror jag man skulle kunna kalla den. Storyn är gedigen, med en bra rytm och flyt. Den känns faktiskt lite både som en film som är helt ny och lite bekant som vi sett den någon gång förut. Skådespelarna är bra och lyckas lyfta fram sina karaktärer till lite mer än bara de vanliga klichéerna. Gillar verkligen plommonstopen. Musiken är väldigt stillsam och trevlig, sätter verkligen tonen filmen igenom. Gillar slutet där Benjamin går ned på knä för att fria till sin Loveday och Digweed smyger upp till fröken Heliotrope och hinner före. (Och vilket gulligt frieri sen!) . -- BRA.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 04 August 2010 - 01:53
And when he came to the place where the wild things are they roared their terrible roars and gnashed their terrible teeth and rolled their terrible eyes and showed their terrible claws...
4/5
Dead Man's Shoes
Richard återvänder till sin hemby för att hämnas på ett gäng småkriminella som är ansvariga för hans utvecklingsstörda brors död. Filmen lägger upp sig som ett typiskt hämnddrama för att sedan bli allt annat än det. För det första är det lågmält och nästan otäckt realistiskt. Vi får långsamt genom pusselliknande tillbakablickar reda på vad som hänt Richards bror. Tidigt förstår man också att Richard blivit galen eftersom han ser och pratar med sin döde bror. Det finns förstås andra möjliga tolkningar där men filmen ger aldrig några sken av övernaturliga inslag. Dessutom förklarar det till viss del varför en man kan bli en sån känslokall hämndmaskin. För att skruva på det ännu mer eller snarare öka realismen är det inte några bad ass gangsters som det är frågan om utan fega och odugliga män som får allt mer panik när Richard sätter igång sin hämnd. Det är aldrig glorifierande våld som det annars lätt blir i såna här filmer. Man tycker istället synd om alla inblandade. T.o.m. om en del av offren.
Det här är den första filmen jag sett av regissören Shane Meadows och jag ska definitivt försöka se fler. Paddy Considine som spelar Richard gör också ett utmärkt jobb.
4/5
Edited by Wylie Times, 04 August 2010 - 01:57.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 04 August 2010 - 14:10
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 04 August 2010 - 15:32
Mr. Cobb leder en grupp hustlers vars specialitet är att gå in i folks drömmar och stjäla hemlig information. En dag får han ett erbjudande som han inte kan motstå, en chans att återfå sitt liv och återförenas med sina barn om han gör ett till uppdrag. Ända problemet är att uppdraget går ut på att plantera en idé i en annan persons huvud och det är något som ingen har lyckats göra tidigare.
Mycket bra, intresant och spännande film.
9,5/10
Edited by Crusader, 04 August 2010 - 22:49.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 04 August 2010 - 18:08
Jag ska nog se den själv i början av nästa vecka.
Edited by Wylie Times, 04 August 2010 - 18:09.
-Gangstagrass
Posted 06 August 2010 - 18:54
--
Meet the Feebles (1989)
Peter Jackson blandar friskt med att plagiera mupparna, krydda med sex drugs and rock 'n' roll och traditionella splatter-element. Den är långt ifrån en blek rippoff på ett fungerande koncept. Den ger oss svaret på frågan, om mupparna inte var så sabla tillrättalagt - hur skulle det se ut? Storyn är bra, den suger tag och tappar inte flytet en enda gång. Musiken är rakt igenom bra - även om matluckan står på vid gavel under Sebs sång. Väldigt bra insatser produktionsmässigt och framför kameran verkar alla göra sitt yttersta för att det skall bli bra. Gediget hantverk rakt igenom. — BRA
Edited by XC, 06 August 2010 - 18:54.

Posted 07 August 2010 - 00:03
Edited by Synon, 07 August 2010 - 00:05.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 09 August 2010 - 03:21
Nazisternas hemskheter under World War II har fått Prästen Lankester Merrin att tappa tron och han spenderar sin tid att leta efter gammla kristna föremål i Afrika.
Men när en mystisk kyrka hittas så förvanlas hans annars lugna tillvaro till en våldsam mardröm då folk omkring honom börjar ta till onödigt våld.
Lite svårt att veta vad man ska tycka. Filmen är otroligt B (i dess rätta bemärkelse) och det är uppenbart att de i grunden hade ingen budget att göra den klar för efter att WB tyckte att filmen inte hade tillräkligt med action och krävde en omfilmning.
De som gjorde Dominion gillade inte att deras film skrotades så de gjorde den klar själva. Usla specialeffekter och dålig klippning gör filmen lite jobbig att se ibland men i grunden så är den riktigt bra. Det är synd att WB aldrig lät dem göra en ordentlig film av det här utan att de själva fick göra det med vad de hade för det här kunde ha blivit riktigt bra.
6,5/10
The Exorcist (1973)
När Regan börjar bete sig extremt underligt och inga läkare kan hitta felet så vänder hennes mamma sig till en ung Präst, Fader Karras, för att han ska driva ut den ondska som hon är övertygad om har bosatt sig i hennes dotter. Men för det här jobbet behövs en expert, Fader Merrin.
En klassiker och tog genren till nya höjder med att vara den brutalaste, äkligaste och vulgäraste för sin tid. Visst har den en hel del. Karaktärer som inte utnytjas till fullo, alla röker och super överdrivet mycket, underliga personligheter oc h aldeles förlite användande av filmens huvudkaraktär, Fader Merrin, som kanske är med i 20 minuter. Slutet har jag också lite blandade känslor för då Fader Merrin i slutändan känns meningslös och borde ha fått ha en större koppling till demonen som han ju faktiskt skulle ha.
8,5/10
Edited by Crusader, 09 August 2010 - 03:28.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 August 2010 - 10:51
Edited by Synon, 09 August 2010 - 10:52.
Posted 09 August 2010 - 21:04
Är inte överdrivet förtjänst i superhjälte-genren, men det finns uppenbarligen hopp om bra filmen även därifrån.

Posted 10 August 2010 - 00:39
Klart jag har.Crusader, tar för givet att du sett Exorcisten tidigare?
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 10 August 2010 - 17:08
Nån
har bestämt sig för att det är dags att ta itu med min skriande brist på bildning, nu när jag fått godkänt i "Studio Gibli 101" så bygger jag på med "Filmer av Peter Jackson 202".
Ser fram emot det! I'm long overdue!
Vem kan det vara?
Jag ser fram emot att läsa vad du tycker om din djupdykning bland PJs tidigare filmer.
---
Själv har jag också sett på film. Nämligen;
Thirst (Bakjwi) från 2009 och i regi av mästerliga Chan-wook Park.
Precis som i hans tidigare filmer så lyckas Chan-wook Park med att båda provocera sina tittare, men även hitta det där njutbara i att förmedla en bra handling. Den här filmen är inget undantag. Han har denna gång gett sig på att göra en annorlunda tolkning av det klassiska (och enormt uttjatade) vampyrtemat. Resultatet är en film som inte liknar någon annan. Möjligtvis finner man spår från Chan-wook Park tidigare hantverk och hans säregna stil. Filmen är riktigt bra och utmanande. Det finns scener som till och med jag tycker är lite "to much". Men det är ingenting som förstör helheten. Chan-wook Park är en av få regissörer som nästan alltid lyckas med det som dom påbörjade. Det är möjligtvis hans genombrottsfilm J.S.A.: Joint Security Area som jag kan ha invändningar emot, men annars går han från klarhet till klarhet och överträffar alltid sig själv med sina nya filmer. Jag hoppas att det håller i sig, för hans filmer behövs och han har verkligen hjälpt till att sätta den sydkoreanska filmen på världskartan. Det här är en mycket bra och intressant film som jag varmt kan rekommendera.
Edited by Cartman, 10 August 2010 - 17:08.
Posted 10 August 2010 - 17:17
Hm.. undrar vem nån kan vara..
Det ekar tydligen här inne...Vem kan det vara?
Ahh, kul att du sett den nu - du har ju sett fram emot den ett tag.Thirst (Bakjwi) från 2009 och i regi av mästerliga Chan-wook Park.

Posted 10 August 2010 - 21:32
Som ni vet vid det här laget är jag rätt förtjust i Hallmarks äventyrsmaninér. Här är det Jim Henson-company som ger sig i kast med den klassiska sagan om pojken Jack som bytte en ko mot 5 magiska bönor. Man har givetvis tagit sig friheter, men ändå måste jag erkänna att det är ett intressant koncept att ställa frågan vad hände sedan? Där? Väldigt gedigen story är man får det hela berättas ur två olika synvinklar, och trots att man vet hur historien gick blir det aldrig riktning tråkigt. Faktum är att filmen håller marschhastigheten nästan alla 175 minuterna. Man har lagt ned ett bra jobb på karaktärerna också tycker jag, och man lyckas nästan hålla hemligt till slutet vem Wilhelmina är. Trevlig musik, specialeffekterna är bra (även om det inte är 100% hela tiden) och jag gillar hur man löst "bönstjälk som växer upp till himlen"-konceptet på ett helt klart godtagbart sätt. Slutet är kanske rätt förutsägbart, men det skall dem också vara i sagor. -- BRA.

Posted 11 August 2010 - 21:24
Den är äcklig. Jag brukar ärligt talat inte påverkas av splatter, men den här är faktiskt på sina håll äcklig. Och uppe på det så finns det mycket humor, en hel del som man inte kan låta bli att fnissa åt. Det ligger gediget arbete bakom storyn - faktiskt - och den blir aldrig tråkig och det märks att den inte bara är gjord för zombies och strategiskt placerade blodsfontäner. Karaktärerna känns också genomarbetade, lagom färgstarka och lagom grå "medelsvenssons". Även om det är och är kanske är lite för generaliserande (som mormor spanjor som spår i tarot-kort). Visst märks det att man inte haft hur mycket pengar som helst, men ändå tycker jag att special effekterna funkar riktigt bra - så här 18 år efter release. -- BRA
Edited by XC, 11 August 2010 - 21:25.

Posted 11 August 2010 - 22:11
-Gangstagrass
Posted 12 August 2010 - 08:00
Jag har sett några av dem: Bad Taste (många år sedan nu), Forgotten Silver och Heavenly Creatures/Svarta Änglar (rätt nyligen). Annars har jag inte sett några från hans preLotS-era tror jag.
Edited by XC, 12 August 2010 - 08:00.

Posted 12 August 2010 - 08:50
Word. Satt faktiskt och snackade igår med en jobbkamrat om just Bad Taste och Braindead och länge sedan det var.Åh vad länge sen det var jag såg Braindead sist. Man borde ju ha en PJ early movies revival nån gång. Ungefär som du har nu då XC förutom att du inte sett dom förut. (tycks jag ha förstått)
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 12 August 2010 - 10:21
--
Josie and the Pussycats (2001)
En film som jag tror underskattas av många, eller också är det bara jag. För det första är den genuint rolig, och man driver helt öppet med fjortisar och den allt för kommersiella musikindustrin. Och det hela toppas med fler smarta detaljer (som tex som den ständiga reklamen som dyker upp överallt ). Sedan är jag ju väldigt förtjust i musiken, som jag faktiskt inte kunde låta bli att köpa på CD. (Sjunger på skivan gör Kay Hanley från Letters to Cleo). Extra kul att man dessutom skickade iväg tjejerna på instrumentträning - så de har iaf en ungefärlig aning om vad de skall göra när de står på scen. Slutet är givetvis lite genomskinligt, men slutkommentaren (att sublima meddelanden funkar bättre i filmer ) garanterar att man avslutar med ett leende. -- BRA

Posted 12 August 2010 - 10:33
Nja jag har så mycket TV-serier att se i kapp nu så det är lugnt. Men om fler är intresserade kan vi ju ordna en gemensam omtitt av Braindead.Jag kanske skulle sagt till först och fråga om någon ville haka på?
Jag har sett några av dem: Bad Taste (många år sedan nu), Forgotten Silver och Heavenly Creatures/Svarta Änglar (rätt nyligen). Annars har jag inte sett några från hans preLotS-era tror jag.
Ah ok. Så du har kvar Meet the Feebles och The Frightners då. Just Heavenly Creatures och Forgotten Silver tycker jag ändå är hans två bästa pre-LotR filmer.
-Gangstagrass
Posted 12 August 2010 - 10:51
Posted 12 August 2010 - 12:20
Håller med om HC/SÄ - synd och skam att den inte finns i svensk utgåva. Och Forgotten Silver är snudd på briljant.
Synon: Låter som en bra idé, få se om jag har inspiration att se om dem igen då.
Edited by XC, 12 August 2010 - 12:21.

This topic is locked