Jump to content

Photo

Shazam.se

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 February 2010 - 12:00

Det här är inget försök att spamma, mer ett tips på en sida jag nyss hittat. Har andra kanske koll på den? Det är ganska mycket Fantomen, tråkigt nog, men det är också gott om bloggande om amerikanska superhjälteserier, något jag trodde var relativt dött i Sverige. Men här har vi små reflektioner om "events" och recensioner av serier också. En favorit som också dyker upp är svenska Christine någonting som har en egen blogg om Daredevil, också en ny bekantskap för mig.

http://www.theothermurdockpapers.com

http://www.shazam.se
*Hockey och superhjältar*

#2 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 22 February 2010 - 13:17

Jo, jag känner till Shazam. Jag brukar besöka den bloggen ett par gånger om dagen.

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 February 2010 - 16:53

Det är säkert massor av er som känner till den, bara jag som levt i okunskap. Men blev så glad att seriepratet lever såpass mycket här i Sverige trots allt. :)

#4 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 February 2010 - 17:19

Jag kollar också in Shazam! dagligen. Rekommenderas!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 February 2010 - 21:27

Hur gammal är den sajten egentligen? :)

#6 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 February 2010 - 23:21

Den bygger väl på en sammanslagning av lite olika andra blogg-siter också, har jag för mig? ;)

Som Junkultur.

http://junkultur.wor...overhuvudtaget/

Shazam i sig är väl inte sådär jättegammal. Kanske 2 år?

#7 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 February 2010 - 23:15

Det här är inget försök att spamma, mer ett tips på en sida jag nyss hittat. Har andra kanske koll på den? Det är ganska mycket Fantomen, tråkigt nog, men det är också gott om bloggande om amerikanska superhjälteserier

Shazam är en trevlig serieblogg, men du så mycket Fantomen är det inte..du råkade nog slinka in på bloggen när det senaste inlägget recenserade senaste numret. Shazam har annars ett väldigt brett innehåll, både kommersiella amerikanska serier och smalare europeiska konstserier tas upp.

#8 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 10:32

Så kanske det är. Fantomen sticker i ögonen på mig ända sedan jag var liten och en gubbe sa att jag skulle sluta läsa trams som Spindelmannen och läsa "en RIKTIG serie som FANTOOOOMEN". <_<

#9 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 24 February 2010 - 11:35

Så kanske det är. Fantomen sticker i ögonen på mig ända sedan jag var liten och en gubbe sa att jag skulle sluta läsa trams som Spindelmannen och läsa "en RIKTIG serie som FANTOOOOMEN". <_<

Anade väl att det var någon psykologisk förklaring som låg bakom din aversion till Fantomen *Skrattsmiley*
Men du behöver inte bekymra dig för dina ögon, Fantomen-tidningen kommer knappast överleva till 2020:talet.
Genom åren har vi i olika trådar diskuterat serietidningsdöden, flera "dödsfall" har tillkommit sedan dess.
De kvarvarande "giganterna" AgentX9 & Fantomen har fortfarande en läsekrets, men är knappast hippa bland kidsen.
Disney-serierna klarar sig alltid, men i övrigt så är pekar trenden på att det är humorserier man ska satsa på för att lyckas i Sverige. T ex mer vuxna humorserier Rocky, Nemi och Elvis går väldigt bra. Bild & Bubbla hade en stor artikel om Elvis skapare, hade inte insett hur stor den serien är.

Hur ser trenden ut i USA? Antar att du har lite koll på det går för Marvel där, säljer fortfarande Spider-Man etc som serietidningar eller går trenden åt att serier mest köps av Kevin Smith-typer i 30+åldern?

(Varför funkar inte snabbfunktionerna Peak!!!!)

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 11:48

Man blir väl aldrig glad när serietidningar går dåligt, men självklart hade det varit roligare om en Marvel-tidning överlevde istället för Fantomen. I USA har jag väl ingen superkoll, men jag har fått intrycket att det är ungefär samma sak där, de lever på äldre läsare. DC verkar rikta sig mot dem nu t.ex. Samtidigt försöker man ju hela tiden locka nya läsare med serier som ska vara lättare att komma in i som Ultimate Marvel eller DC:s kommande Earth one. Grejen är nog mer att enstaka nummer säljer mindre, men TPB:erna mer. Det är ju samma i Sverige, vi serieläsare beställer album istället för att köpa blaskor.

#11 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 24 February 2010 - 14:10

Man blir väl aldrig glad när serietidningar går dåligt, men självklart hade det varit roligare om en Marvel-tidning överlevde istället för Fantomen. I USA har jag väl ingen superkoll, men jag har fått intrycket att det är ungefär samma sak där, de lever på äldre läsare. DC verkar rikta sig mot dem nu t.ex. Samtidigt försöker man ju hela tiden locka nya läsare med serier som ska vara lättare att komma in i som Ultimate Marvel eller DC:s kommande Earth one. Grejen är nog mer att enstaka nummer säljer mindre, men TPB:erna mer. Det är ju samma i Sverige, vi serieläsare beställer album istället för att köpa blaskor.

Till viss del påverkar säkert ekonomin oavsett om det är en mamma/pappa, barn eller ensamstående som står inför ett serieköp. En kvällstidning kostar fortfarande bara en simpel tia, en struntsumma helt enkelt. Serietidningar har också varit ett relativt billigt nöje, där priset kanske var det dubbla (+ lite till) jämfört med en dagstidning. Så är det inte längre, idag får man punga ut närmare en 50:lapp för ett seriemagasin.
En del tycker kanske en 50:lapp är en struntsumma, men för mig blir det allt mer sällan jag köper serier även om jag lyxar till det ibland om nyfikenheten blir för stor ^_^

Det eviga dilemmat med en allt för omfattande mytologi, väldigt intressant för de initierade men samtidigt avskräckande för nykomlingar. Det verkar vara enklare i filmvärlden att skaka liv i en gammal och trött franchise än var det är för serievärlden t ex StarTrek. Marvel borde kanske samköra serie & film-produktion inför nästa Spider-Man reboot, det kanske kan skapa en hype bland kidsen?!

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 14:21

Ja, fast å andra sidan, varför ska en serie jämställas med en blaska och kosta en simpel tia till exempel? Böcker kostar ju betydligt mer än så. Fast jag förstår hur du menar, samtidigt som det sättet att resonera är själva problemet. Många ser ju fortfarande serier som Agent X9, Fantomen och Kalle Anka, vilket gör att de missar allt bra som de skulle kunna tycka om. Vi har verkligen ingen bra syn på serier i Sverige, och fanboysen eller nidbilden av dem gör kanske inte saken bättre egentligen.

DC och Marvel försöker väl alltid knyta an till filmerna på något sätt, självklart måste inte filmerna och serierna vara i samma "värld", men serierna brukar ju alltid närma sig filmerna så fort de bara får chansen. Spider-man fick organiskt nät för några år sedan, hur många tror att det inte var ifrån filmerna? Fast nu har han ju sina mekaniska igen som tur är. ;)

#13 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 March 2010 - 22:41

Missat tråden helt. Intressant, tack för länken, kul att läsa sånt här :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 March 2010 - 22:51

Ja, det är ju kul att se att någonstans i Sverige lever serieforumet också. Och det utan att man behöver oroa sig för att tycka "fel"!

Den andra länken som ingen direkt har kommenterat här är också bra. The other Murdock Papers, satan i gatan vilket jobb hon lägger ner på den och vad hon kan sin Daredevil. :)

#15 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 March 2010 - 23:42

Var inne på den nyss och ja, verkligen gjort av någon som kan sin sak :). Ska försöka läsa den där lite noggrannare eftersom jag blev intresserad för att den verkar så bra gjord. Mitt DD läsande är rätt begränsat, läst Frank Millers DD(som jag verkligen gillar), sen lite tidningar här och där.

Mycket snackas ju om hur serier är dyra, och jämfört med typ dagstidningar och kvällstidningar så är de ju det, men jag själv tycker att om man kollar hur typ en 22 sidors ( i vissa fall lite tjockare,men ofta 22 sidors) blaska kostar 3-4 dollar I USA så är det ju en massa faktorer man måste tänka på. En grej är när folk ofta skriker på amerikanska forum att "det var minsann billigare när jag var barn!" den grejen gör ju att man märker att läsekretsen är rätt gammal när man minns hur tidningarna var billiga på 60-70 talen...

"Förr i tiden" var en massa annat billigare också, och förr i tiden så trycktes serierna på betydligt kassare papper, och då såldes de lite överallt och var betydligt populärare än de är idag. Och back in the day så brukade ju en tidning ha en story, eller om man går längre tillbaka i tiden så kunde ju en tidning ha flera korta storys i en. Problemet här att man håller fast vid vissa traditioner, t ex att vissa fans säger att man "MÅSTE!" ha 22 sidor per nummer, även om på 70-talet så var många tidningar typ 16-18 sidor långa, och sidantalet har ändrats en massa under åren. Förr typ 8-9 år sedan började det nästan bli standard att ha storys som är 6 delar långa...och det formatet gör ju det svårt för nya fans (eller gamla som vill läsa igen för att de gillade filmversionen) att hoppa in i dem. Att ha en textsida kan ju hjälpa,men det är verkligen inte optimalt.

De här 6 delars serierna har ju tappat läsare en del, och folk väljer köpa albumen...men man måste ju ha folk som köper både och, annars funkar det inte. Jag vet inte exakt hur Marvel gör för tillfället, men DC försöker ändra lite på grejer, så att man höjde priset på vissa tidningar till typ 3.99 US, men då har de extra sidor, typ en backup serie och sådant. Och så ges ju det faktiskt ut serier som inte är 6-delars utan vissa som är 4,2 och t om 1 delars storys.

Sen kan vi ta alla de vanliga problem, tecknare och manusförfattare som är oprofessionella och extremt sena, crossovers i all oändlighet som får många att tröttna men ändå säljer så bra att de pumpas ut, användandet av kontinuitet på ett sånt sätt ett bara de som läst alla möjliga serier de senaste 20 åren fattar referenserna, och det här att inte vanliga kiosker och affärer säljer serier. Album säljs ju rätt bra i bokhandeln i USA, och även vissa lösnummer. Var kul för mig när jag besökte USA nu i februari, och kunde köpa senaste Superman/Batman från en spinner rack på bokhandeln Borders :).

Finns ju massa fel där, kanske vore bättre att jämföra med typ TV-spels tidningar, eller filmtidningar eller något än dagstidningar idag. De brukar ju vara betydligt tjockare, medfölja en DVD eller en CD-Rom och kosta givetvis mer än en vanlig superhjälte-tidning men ha samma målgrupp av tonåringar/unga vuxna.

DC och Marvel har ju dock tidningar rikta de mot de riktigt unga fansen som säljs utanför serietidningsaffärerna ( i just vanliga butiker och kiosker) och jag har uppfattat att de är rätt så populära.

Sen är ju(som du nämnde Kermit) Marvels Ultimate line, MAX line etc, och DCs Vertigo, Wildstorm och kommande DC:Earth One den typen av grejer där man garanterat lockar tillbaka äldre läsare och säkert får lite nya läsare som köper några TPBs eftersom de sett filmen eller något likande. Man hittar ju äldre läsare som köper TPBs. Största problemet är ju att få monthly-utgivningen att må bättre och få tidningar som säljar bra varje månad, utan att de är delar av ett mega-event.

Edited by super85, 09 March 2010 - 23:49.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight