Jump to content

Photo

Svenska superhjältar – finns de?

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 27 February 2010 - 10:34

Det här programmet kan nog intressera (och avskräcka andra) en hel del på forumet, några från Svenska Superserier ska tydligen intervjuas..så vem vet kanske nämns scifinytt :rolleyes:

I veckans P3 Kultur spanar programledaren Johanna Koljonen efter svenska superkraftsbärare. Var gömmer de sig egentligen? Har de blivit överflödiga i vårt välordnade samhälle? Och hur funkar det med superkrafter i landet lagom?

Serieskaparna Viktor Matiesen och Sebastian Sandberg från fanzinet Svenska superserier berättar hur de rent praktiskt går till väga när de skapar och anpassar sina superhjältar till gråsvenska förhållanden.

Vad är det med slimmade kroppsstrumpor som tilltalar den svenska folksjälen? P3 Kulturs Sara Lundin gräver i historien om hur den afrikanske brottsbekämparen Fantomen integrerades i folkhemmet och startade en Konsumbutik. Spåren går från djungeln via Cape Cod till Eskilstuna.

Serietecknaren och föreläsaren Lisa Medin och den sista Spindelmannen-redaktören på svensk mark, Klara Möller Norén, diskuterar varför det råder en så skriande brist på svenska superhjältar – vad är det egentligen som klickar i relationen mellan de fantastiska trikåbärarna och vårt land?

P3 Kultur passar även på att ge Batman en psykiatrisk diagnos och b-kändis-biografi-bokklubben (ledd av P3 Kulturs Roger Wilson) tar sig an Janice Dickinsons utelämnande skildring av supermodelltillvaron No lifeguard on duty.

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=3472

#2 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 27 February 2010 - 22:56

Ja, det här ska bli riktigt roligt att lyssna på faktiskt! :D

Vi har faktiskt redan en tråd om detta eminenta uppkommande program här på forumet lustigt nog. Men det kan hända att dom flesta har missat den. Jag tror jag anar varför, den har ju nämligen samma namn som våra vanliga meddelanden. Vi borde kanske ha satt den i övrigt istället. Hmm...

http://www.scifinytt...?showtopic=9587

Förutom våra gossar så ska ju tydligen Ulf Granberg som är mer känd som Gammelredax i Fantomen intervjuas, samt DarkBeast som är medlem även han här på forumet. ( han är med i den internationella Fantis-klubben Bengali Explorers Club - Swedish Chapter, om nån undrar)

#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 28 February 2010 - 11:10

*Sätter på radion.*

#4 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 February 2010 - 14:42

*Gör detsamma*. o-o

#5 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 February 2010 - 16:02

Man fick ju en hel del idéer av vad de sa faktiskt. Det skulle vara kul att sitta och spåna med någon om hur en superhjälte i svensk miljö skulle fungera...har några klara bilder i huvudet känns det som. :)
*Hockey och superhjältar*

#6 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 February 2010 - 16:03

Det var ju ett bra inslag. Bra jobbat Sebastian o Viktor! ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 February 2010 - 16:13

Spännande program, och kul att de ska fortsätta hålla på med serier i det. Spännande var det också att höra hur herrarna Matiesen och Sandberg låter (inte alls som jag tänkt mig). Tycker de/ni gjorde bra intryck.

#8 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 February 2010 - 22:22

Ja, det här ska bli riktigt roligt att lyssna på faktiskt! :D

Vi har faktiskt redan en tråd om detta eminenta uppkommande program här på forumet lustigt nog. Men det kan hända att dom flesta har missat den. Jag tror jag anar varför, den har ju nämligen samma namn som våra vanliga meddelanden. Vi borde kanske ha satt den i övrigt istället. Hmm...

http://www.scifinytt...?showtopic=9587

Förutom våra gossar så ska ju tydligen Ulf Granberg som är mer känd som Gammelredax i Fantomen intervjuas, samt DarkBeast som är medlem även han här på forumet. ( han är med i den internationella Fantis-klubben Bengali Explorers Club - Swedish Chapter, om nån undrar)

Kul att programmet var hörvärt, själv upptäckte jag P3-Kultur för några veckor sedan och var positivt överraskad. Inte hört dagens program, kändes lite asocialt att avbryta tårtkalaset för radiolyssnande men ska lyssna på podden när den kommer upp. Kollade på hemsidan och textversionen deras serieskola har redan dykt upp.

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 March 2010 - 15:28

Hm... Ja, de skvallrar ju om att det kan vara värt att fortsätta lyssna på programmet nästa vecka...

#10 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 02 March 2010 - 15:27

Nu har jag lyssnat på podden, riktigt kul och intressant. Ulf Granberg sa väl inga inga större sensationer, men kul att höra den beryktade Gammelredax röst. Det hade annars varit ett tillfälle att marknadsföra t ex en nyrelansering av Fantomen-figuren, men Granberg är inte en förändringens förkämpe. Så det var Dark Beast som intervjuades, en gammal Kvitt eller dubbelt-vinnare i Fantomen. Då fick man till slut en förklaring varför han bara postat sin få inlägg i Fantomen-trådar och inget annat. Han fick fram bra synpunkter och även lite kritiska synpunkter varför Fantomen känns omodern idag. Kanske inte så kul för redaktionen att p3 säger att tidningen tappar mark bland barnen och hålls upp av "medelålders" nostalgiker i 30-40:årsåldern, men det är förmodligen sant.

Något svar varför Marvel-tidningarna försvunnit och seriedöden i stort kom de inte fram till, men diskussionen var kul att höra, även de psykologiska analyserna av superhjältarna roar i alla fall mig.

Svenska Super Serier skötte sig bra även om jag inte är så insatt i vad dom gör. Ska bli intressant att följa om p3 lyckas skapa en svensk superhjälte. Har redan ett namnförslag men det är mer åt de komiska hållet; Löjnant Lagom ^_^

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 17:45

jag tyckte om den där "SSS tar superhjältar på allvar"-vinklingen, och det är vad som kan behövas här i Sverige också. Folk är så rädda för superhjältar, man tar det med en klackspark och kallar det "fånigt" utan att vara helt insatta i det. Och vi få som faktiskt är trogna skäms också, tyvärr. En svensk superhjältinna finns redan på sätt och vis, Lisbeth Salander är riktigt j-la nära! Passade faktiskt in på allt de beskrev i det programmet. :)
*Hockey och superhjältar*

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 April 2012 - 10:41

Som en uppföljning till ovanstående kan jag påpeka att vi har varit med i radio igen. Denna gång i Kulturkoftan.

http://soundcloud.com/kulturkoftan/tecknade-serier-och-uppsala