Jump to content

Photo

Realism i Millennium-trilogin

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 April 2010 - 18:36

Millennium är knappast en rakt igenom realistik serie, det finns vibbar av sci fi och superhjälte kring karaktärer som Niedermann eller Salander...
*Hockey och superhjältar*

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 April 2010 - 09:58

Det Walker skriver i sin spoiler är en realitet och ingen fantasiprodukt. Har inget som helst att göra med varken sci-fi eller "superhjältar".
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 April 2010 - 10:58

Det Walker skriver i sin spoiler är rätt likt en Bond-skurk i en av Pierce Brorsnans Bond-filmer,tror att det var i "The World is Not Enough" (och den filmserien är inte heller så realistisk), och nej att någon klarar av så mycket stryk är inte realistiskt men jag tvivlar på att man ens strävade efter en extremt realistisk ton där.

Edited by super85, 05 April 2010 - 11:13.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 April 2010 - 11:45

Må så vara, men det jag menade var att syndromet är verkligt. Det finns personer som lider av det irl och det har absolut ingenting med fantasivärldar och "superhjältar" att göra.

#5 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 April 2010 - 12:56

Nej nej, finns massor av sådana syndrom IRL som filmer gillar att använda, men eftersträvandet efter realism var nog inte det största där. Bara för att någon lider av sådant betyder inte automatiskt att man kan puckla på personen i evigheter utan att något händer. Det du säger tidigare stämmer,det är inte realistiskt, men tonen på serien verkar inte vara det heller.Man kan dra likheter till superhjältar,Bondfilmer etc med grejer som man bara ska acceptera när man ser på det. Finns drag av det precis som Kermit säger.Skillnad på vibbar av sci-fi/pseudo-science och "fantasivärld".

Edited by super85, 05 April 2010 - 13:01.

Batman Begins

The Dark Knight

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 April 2010 - 14:32

Det kan man ju säga om vilket verk som helst som inte är dokumentärt. Är det påhittat behöver man inte alltid hålla sig till vad som är verklighetstroget eller sannolikt. Att det då skulle bli sci-fi eller "superhjälte"-aktigt är ju att dra det hela lite väl långt i min bok. Men har man som agenda att göra allting man ser till paralleller till tecknade serier så kanske det känns naturligt. Vad vet jag?

Det jag i främsta rummet opponerade mig emot var att det var dåligt skrivet och dåligt utfört. Manus, regi och skådespeleri lämnade en hel del övrigt att önska. Suspension of disbelief notwithstanding.

#7 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 April 2010 - 15:54

Det finns ingen agenda att göra allting till tecknade serier här, men det finns ju många som tycker att Millennium har likheter med Bondfilmer och vissa drag av superhjältar. Det finns säkert många som inte tycker det också, men bara för att man ser liknande drag i detta (typ att Lisbeth Salander känns som en blandning av James Bond, Pippi Långstrump, the Bride i Kill Bill och Batman) gör inte att man "har en agenda".

#8 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 April 2010 - 19:11

Det kan man ju säga om vilket verk som helst som inte är dokumentärt. Är det påhittat behöver man inte alltid hålla sig till vad som är verklighetstroget eller sannolikt. Att det då skulle bli sci-fi eller "superhjälte"-aktigt är ju att dra det hela lite väl långt i min bok. Men har man som agenda att göra allting man ser till paralleller till tecknade serier så kanske det känns naturligt. Vad vet jag?

Man kan fortfarande dra paralleller till den form av pseudovetenskap som jag nämnde. Och man kan nog inte säga det om allt som inte är dokumentärt. T ex är det ovanligt att den typen av grejer syns i helt vanliga dramaproduktioner i Sverige eller i en vanlig TV-Deckare. Man kan dra paralleller till vad jag nämnde , att vissa karaktärer är liksom mer än människor än vad de skulle vara i en produktion som eftersträvade realism i varje scen. Jag kan ju lika gärna säga att det är din grej att lacka ur när någon nämner något du ogillar om du kan säga att man själv har som agenda att göra nånting.

Och jag försöker inte med tvång se något som inte existerar. Jag ser likheter med vissa karaktärer i Millenium serien och karaktärer i t ex Bondfilmer.
Batman Begins

The Dark Knight

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 April 2010 - 20:11

Jag har delat den här tråden från Millennium-tråden och raderade samtidigt min egne moderatorkommentar tillsammans med Super85:s svar till det (eftersom de inte längre var nödvändiga sedan inlägget delats).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 April 2010 - 20:21

Har inte din sista kommentar mer att göra med handlingen än eventuell realism i TV-serien?

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 April 2010 - 20:26

Duh! Postad i fel tråd. :blush:

Givetvis. Klipper ut och flyttar.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 April 2010 - 20:55

Stieg Larsson var väl ett tag ordförande i någon svensk sci fi-förening eller vad det var? Så det är ju bara min egna lilla teori, men jag tror i alla fall inte att herr Larsson hade fnyst åt jämförelser med James Bond eller dylikt. :)

#13 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 April 2010 - 21:03

Jupz, SFSF

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 05 April 2010 - 21:06

Det känns som ett solklart fall där en nörd faktiskt har "infiltrerat" den svenska mainstreambubblan med all denna deckarsmet. Vi på ett sci fi-forum borde fnissa och jubla över detta, inte gå som katten kring het gröt kring ämnet. Fast å andra sidan kan man gotta sig åt det i den här tråden istället.

Edited by Kermit, 05 April 2010 - 21:09.

#15 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 April 2010 - 00:23

Jag kan också se inflytandet som mer renodlade genretexter har haft på den här berättelsen. Larsson tycks ha hämtat inspiration till Rapaces karaktär i cyberpunkens femmes fatale. Lisbeth Salander känns lite som en socialt missanpassad Molly Millions - fysisk likhet och allt.

Posted Image