Jump to content

Photo

Justified - Säsong 1

• Please log in to reply
84 replies to this topic

#1 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2010 - 02:07

Posted Image

JUSTIFIED is the story of Deputy U.S. Marshal RAYLAN GIVENS (Timothy Olyphant), a true-blue hero and something of a throwback, given to wearing a Stetson and cowboy boots, carrying his sidearm in a hip holster – a weapon he only draws when he has to, and when he does, he shoots to kill, because, as he sees it, that’s the purpose of a gun.

Raylan was born and reared in the hill country of eastern Kentucky. It was in Harlan where he played ball, chased girls and dug coal. And it was from Harlan, at age 19, that he ran, determined to become a U.S. Marshal. Now, years later, after shooting a gun thug in a Miami hotel and thereby incurring the wrath of his Marshals Service superiors, Raylan has been sent in punishment (and by fate?) to the one place to which he vowed he would never return – Kentucky.

The character of Deputy U.S. Marshal Raylan Givens was created by America’s pre-eminent crime novelist Elmore Leonard (Get Shorty, Out of Sight) and is played by Timothy Olyphant (Deadwood, Live Free or Die Hard). The Chief Deputy of the Lexington U.S.M.S. office is ART MULLEN, played by Nick Searcy (Cast Away, From the Earth to the Moon). Working alongside Raylan are fellow deputies TIM GUTTERSON – played by Jacob Pitts (The Pacific) – and RACHEL BROOKS – played by Erica Tazel (Life, The Office). Raylan, Art and the other deputies do what all U.S. Marshals do – chase down fugitives, protect witnesses, transport prisoners.

But, being back in Kentucky, Raylan will also have to confront a past crowded with enough skeletons to choke a graveyard. There’s his old friend and fellow coal-miner, now fugitive bank-robber, BOYD CROWDER (Walton Goggins - The Shield). There’s AVA CROWDER (Joelle Carter - Monk, CSI: Miami), the cheerleader from his youth he always had a crush on. There’s ex-wife WINONA (Natalie Zea - Hung, Dirty Sexy Money). And, looming largest of all in Raylan’s past, there’s his career criminal father ARLO (Raymond Barry - Cold Case, Training Day).

JUSTIFIED was developed for series television by Executive Producers Graham Yost (Boomtown, The Pacific), Michael Dinner (Karen Sisco, Sons of Anarchy), Sarah Timberman and Carl Beverly (Kidnapped) and Elmore Leonard. The series comes from FX Productions and Sony Pictures Television.

101

Det här gillade jag det väldigt mycket. Timothy Olyphant är som klippt och skuren i rollen som Raylan Givens. Det är oundvikligt att jämföra med Olyphants tidigare roll som Sheriffen i Deadwood och Givens är verkligen en modern Seth Bullock.

Walton Goggins är snudd på lika bra och det är väldigt roligt att se honom i nåt nytt med tanke på hur bra han växte sig genom säsongerna i The Shield. Scenerna mellan Goggins/Olyphant var en ren fröjd att se. Det enda som oroar mig lite är att manuset till det här avsnittet bygger på en novell av Elmore Leonard och mycket av dialogen är rakt av därifrån så jag är lite oroligt för hur det kommer att bli sen när dom inte har någon förlaga att jobba efter men Graham Yost är förhoppningsvis rätt man för jobbet. Han har ju en hyfsad meritlista.

Edited by Wylie Times, 08 April 2010 - 03:10.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2010 - 07:59

Även jag har lyckats se första avsnittet och håller med dig, Wylie: mycket lovande indeed. Gillar oxå Timothy Olyphant i huvudrollen, dock har jag ej sett Deadwood så den oundvikliga jämförelsen överlåter jag åt er som sett den. Bra scener mellan honom och Walton Goggins. Den senare har jag faktiskt sett i The Shields och håller med om att han växte i rollen där.
Blir intressant att se hur manuset och dialogerna kommer att te sig när de ej har Elmores axel att vila huvudet mot. Förhoppningsvis går det bra och de har ju Olyphant som lätt kan bära ett avsnitt imo. :)

Hm, ligger några avsnitt efter, eller hur Wylie? Var det fyra som redan visats?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2010 - 12:15

Yes 4 avsnitt har visats men det går ju snabbt att komma i kapp. :)

-Gangstagrass

#4 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2010 - 19:33

Mm, får jobba lite på det :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#5 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 April 2010 - 01:49

102

Jag gillar den avslappnade stilen i serien. Raylan börjar med att eskortera redneck nöten som han smällde slog in i ratten på bilen i piloten. Och gissa vad? Han åker på en smäll till. :) Därefter rymmer två fångar och Raylan blir först överlistad av dom i ett väldigt skönt dialogutbyte. Jag skulle säga att Graham Yost och hans författar team har snappat upp Leonard stilen på ett bra sätt. Lite trådar från piloten kommer tillbaka (exfrun, Boyd och Ava) men inget konkret händer. Till största del handlar det om veckans fall men det är ett bra sådant mycket tack vare bra dialog och den avslappnade stilen som jag nämnde. Raylan Givens är helt enkelt väldigt cool om det inte framgått sen tidigare och jag gillar hans kollegor också.

Vinjetten var löjligt övertydligt inspirerad av True Blood. Fast med sämre musik. Inte alls dåligt men väldigt tråkigt när det är så uppenbart plagierat. Haha, det här är också en redneck serie så vi gör en likadan vinjett. <_<

Men som sagt annars gillar jag det här.

-Gangstagrass

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 April 2010 - 01:51

Gillar även andra avsnittet. Kul när Raylan åkte dit av en dem han letade efter och blev av med vapen, bricka, hatt och bil :D Skönt att Boyd överlevde, fast var det någon som tvivlade?

Reagerade även jag på vinjetten :rolleyes:

Edited by Synon, 10 April 2010 - 01:51.

#7 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 April 2010 - 01:58

Jo det stod väldigt klart att Boyd skulle klara sig. Även om man inte visste att Walton Goggins är en regular i serien (som jag visste) så gick det ändå snappa upp i piloten när dom undrar varför Raylan inte sköt för att döda. Ska bli intressant att se hur saker och ting utvecklas mellan dom under säsongen.

-Gangstagrass

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 April 2010 - 12:06

Precis som du säger så lyckades de förvalta känslan från piloten på ett bra sätt vad gäller rytmen och dialogerna i avsnittet. I synnerhet scenerna i bilen och bensinmacken som var en ren njutning att se. Sedan är ju Raylan/Timothy en riktigt skön karaktär/skådis och den som bär upp avnsittet imo :)

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 April 2010 - 22:12

03 The Fixer

Själva storyn med the bad guys kändes lite väl simpelt för denna serie. Plus Curtis skådespel var en aning överdrivet :rolleyes:
Olyphant outstanding som alltid och lite småkul att se hur svårt han har att hålla sig borta från Ava :) Gillar även samspelet mellan Raylan och hans kollegor. Skön dialog.

Nej, de får nog jobba lite mer med manuset tror jag för det här bli knappt godkänt.

Edited by Synon, 15 April 2010 - 22:37.

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 April 2010 - 22:30

1.03

Jag tycker det här är en helskön serie. Den är väldigt okomplicerad och flyter på i en takt som inte känns stressad eller utdragen och mycket tack vare den suveräna dialogen. Visst är den stiliserad men på ett bra sätt som funkar och känns Leonardesque utan att det känns krystat.

I det här avsnittet träffar Raylan Arnold Pinter som är han nya tjallare. Och direkt ser jag framför mig en jobbig comic relief karaktär som ska liva upp lite men tack och lov framställs han inte så. Faktum är att alla karaktärer ges betydligt mer än den karbonkopia av den typiska roll dom har som det hade framställts i dom flesta andra proceduals. Sen skrevs Travis och Curtis bättre än rymmarna i förra avsnittet.

Edit: Ah, ser att vi inte håller med varandra här Synon. Jag gillade som sagt den simpla storyn. Det behöver inte vara mer än så här när serien funkar på alla andra punkter. Specielly då Olyphant. Men jag kan hålla med dig om att Curtis var lite överdriven.

-Gangstagrass

#11 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 April 2010 - 23:27

Nej, vi är inte överens denna gång. Alls :lol: För jag tycker Travis och Curtis var en ren parodi på skurkar :rolleyes: som inte alls passade in här.

"Lite överdriven"... <_<

....

04 Long in the Tooth

Blodigt avsnitt. Tur att man inte ska till tandläkaren i morgon :P

Kul när Raylan måste jobba tillsammans med Rachel som även är den som har kommandot. Börjar bli tjatigt att skriva, men skönt flyt i dialogen.

Mycket bättre manus denna gång. Gillar tandläkaren som är the bad guy, fast egentligen inte. Han vill ju bara att de rika ska göra rätt för sig så att han kan behandla de fattiga... Gulligt med hans lilla beundrarinna :)

Underbar scen på parkeringen mellan Rollie och den svarte mannen. :D

Sådärja, det tog sig från förra avsnittet. Puh. Får se bara vad Wylie tycker då...

Edited by Synon, 15 April 2010 - 23:31.

#12 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 April 2010 - 23:38

Vi får väl se om vi håller med varann den här gången då.

1.04

Ett något sämre avsnitt tycker jag. För mycket stand alone när handlingen förflyttas från Kentucky till LA utan att några andra karaktärer berörs och jag tycker dom försatt ett bra tillfälle att lära känna Rachel bättre när dom var på egen hand i hela avsnittet. Alan Ruck var väl helt ok men han brukar kunna vara bättre.

Edit: Nej det är helt upp och ner nu. What happened? :P

Jag håller dock med om när han drar ut tänderna. Eeew.

-Gangstagrass

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 April 2010 - 23:42

Ja, vad är det frågan om? Har du feber eller vad? :lol2:

#14 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2010 - 00:04

Jag hade det igår. Nästan.

Vi kan skylla på det tills vidare får se hur det ser ut i nästa avsnitt...

-Gangstagrass

#15 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 16 April 2010 - 23:47

Jag gillar den här serien, lite Dirty Harry goes TV eller nåt.

Favorit repliken får nog bli när han snackar med stationen, ser maffiakillarna komma, och helt lugnt lägger till "and send a ambulance will you" för han vet precis hur det kommer sluta :)

#16 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 April 2010 - 00:02

Ja lite som i Fistful of Dollars "Get three coffins ready" :)

-Gangstagrass

#17 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 April 2010 - 20:06

105

Riktigt bra avsnitt där man får träffa Raylans papa som det pratats mycket om men som man aldrig fått se. Jag tycker dom väntade precis lagom länge att introducera honom också. Jag gillar verkligen hur dom hanterade deras relation också. Fastän Raylan ogillar honom så mycket kör han på i samma stil som han alltid gör. Och jag uppskattar också att han inte är någon supercop som löser allt direkt.

Dessutom återanknyts det till många saker som hänt tidigare och det är också som sagt ett stort plus.

-Gangstagrass

#18 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 29 April 2010 - 20:41

Dessutom återanknyts det till många saker som hänt tidigare och det är också som sagt ett stort plus.

Gillar du det så lär du inte bli besviken på avsnitt 7. Nog det bästa avsnittet så här långt.

Edited by Loch Lomond, 29 April 2010 - 20:41.

#19 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 April 2010 - 21:38

Nu har även jag sett avsnitt fem. Bra avsnitt. Mycket bra samspel mellan Raylan och pappan Arlo. Tydligt att de är släkt :) Och som Wylie säger väntade de precis lagom länge med att introducera honom. Styvmamman tyckte jag var en cool kvinna som jag gillade skarpt. Den här storyn var mest intressant men även den om undercover jobbet var helt ok. Och där håller jag också med Wylie med hans kommentar om att Raylan inte är någon supercop. Befriande indeed. Ja så var det ju ganska gulligt att se Raylan mysa med sin käresta :)

#20 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 May 2010 - 22:15

06 The Collection

Avsnittet börjar och slutar med att Raylan hälsar på Boyd i fängelset. Han ber Boyd ta reda på saker om sin far, men i slutscenen så ber han Boyd glömma hans begäran. Raylans möte med en konstexpert har fått honom att tänka om vad gäller sin egen far. Konstexperten hatar nämligen sin far som var stolt över att ingått i Hitlers klubb och har vikt sitt liv åt att köpa tavlor som Hitler målade bara för att bränna upp dem. Detta för att pappan så stolt berättade om den gången han fick äran att åka land och rike runt för att konfiskera just dessa tavlor. Kärt återseende då konstexperten spelas av Robert Picardo, min favoritdoktor från Star Trek Voyager :wub:

Storyn här handlar om utredningen av några tavlor (målade av nämnda Hitler) som en välbärgad man i Kentucky har i sina ägor. Allt eskalerar då mannen hittas död hemma och det ser ut som självmord. Naturligtvis blir Raylan misstänksam och sätter igång sin egen utredning. Helt ok men en handling som man sett förut.

Riktigt rolig scen när Raylans kollega överraskar honom med ett besök för att meddela att de ska till Kentucky. Något som helt gått Raylan förbi då han varit upptagen med sin flickvän :)

Men så rar Raylan är då mot sitt ex när hon kommer förbi honom på kvällen för att höra om han fått reda på något om namnen hon bad honom kolla upp. Raylan som vet att hennes karl håller på med skumma affärer skyddar henne genom att säga att han inte hittat något suspekt. Svårt att förklara scenen, men den lyste av värme och kärlek. Fint ögonblick.

#21 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 May 2010 - 23:54

06 The Collection

Avsnittet börjar och slutar med att Raylan hälsar på Boyd i fängelset. Han ber Boyd ta reda på saker om sin far, men i slutscenen så ber han Boyd glömma hans begäran.

Boyd fortsätter dyka upp men mer som kuriosa än så länge. När serien började var jag säker på att han skulle ha en mycket större roll. Men jag gissar att det kommer ändras mot slutet av säsongen.

Kärt återseende då konstexperten spelas av Robert Picardo, min favoritdoktor från Star Trek Voyager :wub:

Alltid kul att se Robert Picardo. :) Även Tony Hale som spelade han so hade sålt tavlan. Jag tror det är första gången jag sett honom i en dramatisk roll. Öht är Justified riktigt bra på att hitta bra gästskådisar. Brett Cullen som dyker upp lite över allt var även med. (Lost, Damages, West Wing, för att nämna några) Scenen då han sitter med en pistol under bordet och Raylan spatserar in och drar sin story om sin exfu var suveränt spelad av båda två. Främst Olyphant då så klart, cool som en filbunke fastän han vet om att Cullen har en pistol.

Men så rar Raylan är då mot sitt ex när hon kommer förbi honom på kvällen för att höra om han fått reda på något om namnen hon bad honom kolla upp. Raylan som vet att hennes karl håller på med skumma affärer skyddar henne genom att säga att han inte hittat något suspekt. Svårt att förklara scenen, men den lyste av värme och kärlek. Fint ögonblick.

Ja han kan vara en riktig charmknutte när han vill. :) Mindre charmig när han förklarade läget för hennes man men jag gillar sättet han gjorde det på. Det påminde om hur han pratade med Brett Cullens karaktär som jag nämnde nyss.

-Gangstagrass

#22 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2010 - 08:00

Ja, jag gillar också scenen med Brett Cullen som du nämner. Raylan är ju så cool :)

Och beskedet kom igår att det blir en säsong 2 :hurrah:

#23 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 04 May 2010 - 21:17

Suveränt, skönt att höra :D

Nu får man sitta och vänta på att Human Target får en 2a säsong med.

#24 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 May 2010 - 12:12

107

Tungt på arcet i det här avsnittet vilket gillas så klart. Jag uppskattar också att sånt som verkade obetydligt i första avsnitt visar sig ha mer långtgående konsekvenser än man hade kunnat föreställa sig. Jag anade faktiskt inte att sheriffen var inblandad så det var en kul twist för mig. Däremot var det hyfsat uppenbart att Raylan var målet och inte Ava.

Fortfarande väldigt oklart vad Boyd är ute efter. Senaste gångerna Raylan har åkt dit har det ju varit på hans initiativ. Nu fick vi träffa Bo också. Bra val av skådis där men vid det här laget skulle jag bli mer förvånad om det inte var en bra skådis. Det är nog egentligen bara Raylans fru som jag inte tycker är helt klockren i rollistan. Hon är dock helt ok men inte lika bra som resten.

Ännu en Deadwood skådis dyker upp, Ray McKinnon som spelar hitman här.

-Gangstagrass

#25 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 May 2010 - 00:25

Det ÄR verkligen perfekt format det här,Wylie: först skriver du om avsnittet och sen tar jag bara och flikar in om jag har något ytterligare att tillägga :thumbsup:

Jag lägger till då bara följande: underbart möte mellan Boyd och hans far :lol: Sedan tycker jag att Ava växt i sin roll för här var hon riktigt bra och intressant.