Jump to content

Photo

Peter O'Donnell har avlidit 90år gamnmal

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 May 2010 - 17:15

Modesty Blaise skapare har gått bort 90år gammal :(
Vem har inte läst MB?
Det var i alla fall en av mina favorit serier i Agent X9 när jag läste den.

Peter O'Donnell, 1920 - 2010 - ComicMix news

Peter O'Donnell, 1920 - 2010

Modesty Blaise Creator, Novelist
Postad bild

Peter O'Donnell, one of the greatest of comics writers, died last night at the age of 90. He is best known for his creation Modesty Blaise, which ran in newspapers from 1963 to 2001, initially drawn by Jim Holdaway. He also created Romeo Brown (again, with Holdaway) and for many years authored the classic time-travelling adventure strip Garth. O'Donnell also adapted Ian Fleming's Dr. No to comic strips.

Peter also wrote 11 Modesty Blaise novels and two short story collections, as well as nine gothic romance/adventure novels under the name Madeleine Brent.

A serious, considered and and gentle man, O'Donnell was quite the fan of tennis and was a regular at the annual Wimbledon championships.

On a personal note, I had the privilege of editing Peter on his graphic novel adaptation of the first Modesty Blaise story, drawn by the late Dick Giordano. It was something of an intimidating experience for me, having to discuss how to translate his own characters into the comic book medium. But Peter was eager to learn and immediately understood the differences between the comic strip and comic book media and how to best exploit the advantages of the latter; he quickly put me at ease. We stayed in touch ever since; I'll miss his annual Christmas card.

Chairing a writer's panel at the Chicago Comicon in the late 1970s, the group was asked the inevitable "who is your favorite comics writer" question. Each person noted his favorite comic book writer, and then it came to the last person on the dais, Chris Claremont. Chris said "Peter O'Donnell," and, in reverse domino action, each and every writer went back and affirmed Chris's choice.

To date, Titan Books has reprinted sixteen volumes of Modesty Blaise, with new volumes scheduled at every three months. When Peter retired from the strip in 2001, he expressed the desire that no one ever succeed him. It is hoped his wish will be respected posthumously.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2010 - 17:20

Trist :( Men 90 år är inte fy skam!

Som du, Georgia, så läste jag Agent X9 en gång i tiden och det bara för Modestys skull som var min stora favorit :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 04 May 2010 - 17:44

Tråkigt. Postad bild
Men som sagt. 90 bast är inte illa.

T.o.m. morfar läste och gillade MB när jag köpte dem på 60-70-talet. (Hmm, var det en egen tidning på den tiden?)
Och en av mina katter hette Modesty Bläs. En svart med vit bläs i pannan, dock kortades namnet ganska snart till Bläsen.

Så hans skapelse har väl på sätt och vis avspeglats i mitt leverne. Postad bild

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#4 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 May 2010 - 19:42

Oerhört tråkigt att höra. :( Jag drömde ett tag om att låta göra en Modesty Blaise commision-bild där jag hyllade han och hans skapelse. Tanken var sen att färglägga den själv och överlämna den till honom personligen.

Jag sköt alltid upp det... Tyckte att jag inte hade råd. Nå, nu kommer jag aldrig ha chansen mer.

Vila i Frid, Mr O'Donnell. Du skapade min favorit bland kvinnliga karaktärer.

#5 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 May 2010 - 21:19

Kizmias, det stämmer att Modesty hade en egen tidning ett tag. Hennes tidning hette Agent Modesty Blaise, sedermera endast Agent. Av någon anledning gick den inte riktigt hem dock... Och slogs till slut ihop med Jim Korrigan X9's bok, till den tidning du känner till idag: Agent X9.

#6 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 May 2010 - 12:18

Vem har inte läst MB?

Uhm. Jag har inte det. :blush:

Fast jag har varit intresserad av det tidigare, men aldrig kommit till skott.

#7 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 May 2010 - 13:44

Tack, Carty, skönt att höra att det finns nåt jag inte ligger efter med :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 May 2010 - 14:18

Ouch! Den tog rakt i hjärtat. ;)

Om man någon gång skulle få för sig att testa MB. Vart ska man då börja? Känns lite som en djungel för den oinvigde om jag ska vara ärlig.

#9 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 05 May 2010 - 15:19

Om man någon gång skulle få för sig att testa MB. Vart ska man då börja? Känns lite som en djungel för den oinvigde om jag ska vara ärlig.

Tja, här kanske?
Postad bild

Själv tycker jag att albumen är trevliga;
Postad bild

De är omtryckta några ggr och ges numer ut av Egmont, tror jag.

Edited by Kizmiaz, 05 May 2010 - 15:20.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 May 2010 - 16:39

Ditt första förslag ser ju ut som förstautgåvan av den svenska tidningen. Typ. Kanske lite för våghalsigt för mig. ;)

Men jag sökte lite och det verkar som att Alvglans gav ut albumen först och att Egmont sedan tog över och dom där nytrycken ser ju ut att vara en bra start för den oinvigde.

Tack för tipset. :)

#11 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 May 2010 - 00:58

Missat den här tråden. Tråkigt, väldigt tråkigt. R.I.P
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight