Originalposten här:http://www.scifinytt.se/forum/index.php?s=&showtopic=425&view=findpost&p=141482
Bakgrund
GraphicAudio är ett amerikanskt Audioboksförlag med ett rätt så unikt koncept: Upplästa oavkortade böcker med skådespelare i varje karaktärs roll (så en person läser boken rakt upp och ner, och andra personer "spelar" då karaktärerna när de har repliker).
Går att göra billigt om man plockar någon Public Domain-bok. Har kikat på Runeberg.org, men de har dåligt med grejer så jag har även kikat på gutenberg.org och de har betydligt mer intressant. Enda abret är att se till att boken verkligen är PD här i Sverige.
Vad skulle då behövas för att kunna ro ihamn med det här?
1) Ljudediteringsprogram. Skulle tro att Audacity räcker gott och väl.
2) Skådespelare. Nån som känner att de har rösten att testa? Observera att man även "agerar" (så istället för
"Skall du säga som dränkte honom i soptunnan," sade Adolf argt.
så säger alltså den som säger repliken "Skall du säga som dränkte honom i soptunnan" med ett argt tonfall. Då kan man också editera ut "sade Adolf argt" eftersom det ageras ut av en person som spelar Adolf genom hela boken.
3) Ljudredigerare. Det krävs ju också bakgrundsljud. Är det någon som öppnar dörren så bör man höra en dörr öppnas samtidigt som han som är "narrator" (bra svenskt ord?) säger detta.
4) En bok. Eller novell. Något kort iaf. Till detta också några översättare ifall man plockar från Gutenberg. Jag kan ju översätta, men det blir så tråkigt att göra allt sånt själv.
5) Eftersom boken är PD så finns det (vad jag vet) inga rättigheter att ta hänsyn till så det är väl bara att sälja slutresultatet för en billig penning (nåt borde man väl ha tillbaka för besväret att fixa. Anar att det är mycket jobb) på antingen AudioCD och/eller mp3-CD. Detta delas rätt så rättvist bland de som medverkat.
Vem vet, rätt som det är så kanske man blir såpass bra att det går att stöta på en av de större förlagsjättarna och ge ut lite nyare verk..
Nån som är intresserad av att testa? Jag har dålig röst, men kan redigera, översätta och vara själva "navet" i hjulet (den som sammanställer och så). Kostar just inga pengar, så...